1.Wstęp.
Ponieważ warunki gry w Polsce nie są sprawiedliwe, coraz częściej
miejsca mają zjazdy w określone miejsca w celu gry po LANie. Zjawisko takie
nazywamy LAN-PARTY. Postaram się wytłumaczyć co to takiego LAN, jak podłączyć
i skonfigurować komputery aby można było pograć po LANie oraz jakiej
adresacji IP najlepiej dokonać.
2.Media.
Wezmę pod uwagę dwa rodzaje kabli miedzianych jako mediów: skrętkę
(10/100BaseT) oraz cienki koncentryk 50 Ohm(10Base2).
a)koncentryk.
Poprzez trójniki wpinamy wszystkie komputery do naszej szyny, którą
jest kabel zakończony dwoma 50 Ohm'owymi opornikami na końcach (tzw.
terminatory). Z technicznego punktu widzenia wyglądać to będzie następująco:
do złącza każdej karty sieciowej wpinamy trójnik, do którego lewej i prawej
części wpięte są odpowiednio albo komputer albo terminator (jeśli jest to
jeden z końców szyny). Maksymalne odległości między komputerami w tej
strukturze to ~200 metrów, chodź dość istotny wpływ na ten aspekt mają karty
sieciowe. Jeśli odcinek koncentryka ma ponad 200 metrów co powodować może
kolizje/brak linka, zastosować trzeba repeater, czyli urządzenie
wzmacniające sygnał.
Uwaga: koncentryka nie powinno się zbytnio zaginać (powiedzmy bezpiecznie
będzie nie bardziej niż pod kątem 90 stopni), gdyż deformacji ulega
impedancja kabla, co przy transmisji powodować może różnego rodzaju
artefakty.

Rysunek przedstawiający strukturę magistrali.
b)skrętka.
Ze skrętką sprawa jest odrobinę bardziej skomplikowana.
Jeśli chcemy pograć po prostu z jedną osobą (czyli we dwóch) nie
potrzebujemy żadnych urządzeń sieciowych jak HUBy czy SWITCHe. Wystarczy, że
połączymy 'krosowanym' kablem bezpośrednio komputery poprzez wcześniej
zainstalowane karty sieciowe i możemy czerpać radość z gry.
Załóżmy, iż chcemy pograć w 3 lub więcej osób. W takiej sytuacji musimy
skorzystać z cudu techniki jakim są hub lub switch. W takiej sytuacji
wszystkie maszyny wpinamy właśnie w koncentrator lub przełącznik kablami
'prostymi' (nie krosowanymi) i voila.

Rysunek przedstawiający strukturę gwiazdy.
3.Sterowniki i transmisja.
Istotnym elementem do poprawnego (lub działania w ogóle) jest dobór
sterowników do OS. Nie nawiążemy żadnej komunikacji, jeśli najpierw nie
zainstalujemy poprawnie odpowiednich sterowników. Polecam również sprawdzenie, czy aby
na pewno nie wystąpiły konflikty przerwań (IRQ)(*).
Jeśli używamy koncentratora/switcha, musimy wszystkie karty sieciowe
przestawić na odpowiedni tryb transmisji - HalfDuplex lub FullDuplex, w
zależności od możliwości naszego urządzenia. Jeśli np. HUB działa w HDX a
wszystkie np. 5 komputerów działać będzie w trybie FDX, gubiona może być
nawet 50+% pakietów co powodować może PL.
Uwaga: złącza BNC (koncentryczne) działają wyłącznie w trybie
HDX. Przy
zastosowaniu 2 par w 10BaseT lub 4 par w 100BaseT można stosować transmisję
HDX (czyli 10/100 up + 10/100 down -> co sumarycznie daje 20/200 Mbps)
4.Konfiguracja.
Następnym aspektem, wartym poświecenia uwagi jest konfiguracja warstwy
transportowej. Aby możliwa była gra po LANie - wszystkie komputery muszą być
odpowiednio zaadresowane (muszą mieć nadany odpowiedni numer IP). Opisze tu
konfigurację, w której wszystkie komputery będą widzieć się w otoczeniu
sieciowym (nie po NetBIOSie - ten będzie wyłączony gdyż stanowi bardzo
nieodporne na hackowanie ogniwo w systemach firmy M$) i możliwa będzie gra
po LANie przy użyciu TCP/IP oraz IPX/SPX.
Po instalacji karty sieciowej należy dokonać następujących zmian ( jeśli jesteś początkujący i nie zabardzo wiesz co robisz, zrób to w takiej kolejności jak podałem ;) :
- zainstaluj poprawnie sterowniki karty sieciowej
- w konfiguracji otoczenia sieciowego dodaj protokoły TCP-IP, IPX/SPX,
Udostępnianie plików i drukarek (jeśli nie zostały dodane automatycznie przy instalacji karty sieciowej)
- we właściwościach IPX/SPX ustaw typ ramki na 802.3 i włącz netbios przez IPX/SPX
- we właściwościach TCP/IP wyłącz netbios przez TCP/IP oraz ustaw odpowiednie IP.
(np.: komputer x: 192.168.0.x/255.255.255.0, gdzie 'x' to numer komputera) - jeśli
checkbox wyłączania netbiosa przez TCP/IP jest nieaktywny - najpierw wyłącz wszystkie
elementy w zakładce powiązania, zastosuj i bez ponownego uruchamiania kontynuuj
konfiguracje, uruchomisz ponownie jak już wszystko ustawisz.
- Ustaw taką samą grupę roboczą na wszystkich komputerach
- Udostępnij jakikolwiek folder (w niektórych edycjach wingrozy, komputery nie będą widoczne
w otoczeniu sieciowym jeśli nie udostępniają żadnych folderów)
Uwaga: nazwy zaczerpnięte z systemu Win ME PL - w innych wersjach OS i
językowych nazwy te mogą się różnić.
5.Diagnostyka.
Po pomyślnej konfiguracji wszystkie komputery powinne być widoczne w
otoczeniu sieciowym i powinny być odporne na ataki via 'netbios'. Mają one
teraz nadane również nieroutowalne adresy IP z tej samej klasy. Jeśli chcesz
się upewnić czy wszystkie kable są dobrze zakończone/nie są wadliwe/karty
działają odpowiednio/nie ma błedów trasmisji polecam użycie standardowego
programu 'ping'.
(*) polecam używanie programów nie wbudowanych w win. np. Sisoft Sandra.
by eXpL@SIV_;P 4 unreal.pl
5 sierpień 2001.