Gears Of War na PC? Cóż... mimo oficjalnych zaprzeczeń, jest to dość prawdopodobne. Spekulacje na ten temat trwają odkąd oficjalnie ogłoszono grę jako exclusive dla konsoli XBox360. Wówczas, rzesze fanów Epic Games rozpoczęły zgłaszać postulaty o przeniesienie gry także na komputery PC.
Dziś, gdy gra trafia na rynek konsolowy, mamy kilka powodów, aby przypuszczać, że Gears Of War ma spore szanse na swój port na 'blaszaki'.
Wszystko zaczęło się od pewnych niedomówień i nadinterpretacji umowy pomiędzy Epic Games a Microsoftem. Ponoć porozumienie dotyczyło nie tylko konsoli, ale ogólnie Microsoftu, a więc zarówno rynku konsolowego (XBox360), jak i komputerowego (Windows Vista). Prawdopodobnie w tym miała swoje źródło wpadka pracownika firmy Microsoft, J.Allarda, który w jednym z pierwszych wywiadów na temat gry zapewniał, że pojawi się ona na nowego XBoxa i PC.
No i fajnie, moglibyśmy świętować, gdyby nie sprostowanie ze strony Epic Games, dokładnie zaś ze strony Marka Reina.
"Gears Of War to tytuł ekskluzywny dla XBox360. Tworzymy tą grę specjalnie, aby wykorzystać moc i inne zalety tej konsoli. Celem całej pracy, jaką wykonujemy nad tym tytułem, od chwili obecnej, aż do dnia premiery, jest stworzenie najlepszej gry dla XBox360...
Czy w przyszłości moglibyśmy zaadaptować Gears Of War dla środowiska Windows, dokładnie tak jak Microsoft zrobił z Halo? Jasne, że tak. I jak widać po wypowiedzi J. Allarda, Microsoft uważa to za całkiem fajny pomysł. Jednak my jesteśmy bardzo dalecy od myślenia o tym."
Wydawałoby się, że pozamiatane... Ale nadal jest czego się uczepić, gdyż sam Cliff Bleszinski zasygnalizował swoją otwartość na pomysł przeniesienia Gears Of War na PC, przy czym zasugerował nawet jakieś ewentualne bonusy dla takiej wersji.
Kolejnym sygnałem, zdającym się potwierdzać domniemaną wersję pecetowską, jest tegoroczna wpadka szwajcarskiego oddziału firmy Microsoft. Mianowicie do sieci wyciekł terminarz z datami premier gier na platformę Windows Vista. Na liście figurowało Gears Of War z planowanym terminem wydania na PC w czwartym kwartale roku 2007, a więc rok po premierze gry na konsoli XBox360.
Jest mało prawdopodobne, aby Microsoft chciał dzielić się taką informacją przed premierą Gears na konsolach. Firma prawdopodobnie wszystko zaplanowała tak, aby po wydaniu na konsole odczekać kilka miesięcy i po tym czasie ogłosić rewelacyjną wiadomość o wydaniu konsolowego hitu na PC.
Przypomnijmy, że podobna sytuacja miała już miejsce w przypadku gry Halo. Podobnie jest z Halo2, które także planowane jest na PC, oczywiście jako exclusive dla systemu Windows Vista. Jest więc wielce prawdopodobne, że w przypadku Gears Of War będzie podobnie. Tymbardziej, że Unreal Engine 3.0 funkcjonuje na niemal dowolnym systemie ! Bez różnicy czy jest to PC, XBox360 czy też PS3.
Potencjalne koszty wersji pecetowej byłyby więc minimalne, gdyż sama operacja przeniesienia Gears jest nie tylko technicznie możliwa, ale wymagałaby stosunkowo niewiele pracy.
Skoro port gry na PC nie kosztowałby zbyt wiele, byłby więc potencjalnie bardzo łatwym zarobkiem na Microsoftu, który i tak jest monopolistą na rynku PC dzięki dominacji systemów Windows. Z kolei wydając gry jedynie dla Visty, a zwłaszcza hity z innych platform - takie jak choćby Gears Of War, Microsoft niejako zmusiłby graczy do zmiany systemu.
Mając na uwadze te wszystkie fakty i wnioski, przewiduje się, że Gears Of War zapewne trafi ostatecznie na PC przed końcem przyszłego roku. Wymagania sprzętowe tej gry na PC byłyby zapewne zbliżone do wymagań "siostrzanej" gry - Unreal Tournament 2007.
Prawdopodobnie wersja Gears Of War na PC będzie programem wymagającym Visty, pomimo technicznej możliwości przeniesienia tej gry platformę Windows XP czy nawet Linuxa. Taka polityka...
Unreal Engine 3.0 jest silnikiem bazującym na DirectX9 i choć w pełni wykorzystuje możliwości oferowane przez DX10, to jednak nie wymaga DX10 do uruchomienia. Dzięki temu możemy być spokojni, że nowe UT2007 bez problemów będzie działać nie tylko na Windows Vista, ale też XP, Linuxie czy Mac/OS.
(c) Charon & unreal.pl, 08-09.11.2006